Yoga och Kantarellsoppa


I brist på träning plockade jag idag fram yogamattan och en yoga-dvd som jag tänkte prova. Dock så insåg jag ganska snabbt in i videon att jag inte riktigt skulle kunna genomföra den med anledning av att jag är:
1 ) För otränad
2) För tjock om magen (=gör ont att ligga på den)
Kanske får leta upp något klipp på gravidyoga istället och prova det! Kanske funkar bättre :)


Magen har växt dom här två senaste veckorna, jag tycker fortfarande att jag mest ser tjock ut men magen har börjat bli större uppifrån om ni förstår? =)

Kantarellsoppa
I fredags gjorde jag en kantarellsoppa till förrätt som jag såklart snott av mina föräldrar (som all annan mat jag lagar). Receptet är för 4 pers men jag gjorde den ju till en förrätt så det räcker till 6 lite mindre förrätter.

1 dl torkade kantareller
1 finhackad gul lök
4 msk smör
4 msk vetemjöl
2 svampbuljongtärningar (jag hade dock i en svamp- och en grönsaksbuljong)
1/2-1 liter vatten
2 dl grädde
1 msk tomatpuré
1 msk pressad citron
Salt + peppar

Smula svampen och slå sedan på 2 dl av vattnet, låt stå i 1-2 timmar. Sila svampen men spar vattnet. Fräs löken i smör i 5 minuter, lägg i svampen och fräs i 10 minuter.
Strö över mjölet, tillsätt sedan lite av det resterande vattnet i taget, rör om.
Smula ner buljongen och tillsätt sedan svampvattnet.
Vispa ner grädde och tomatpuré och krydda sedan.

Kommentarer
Postat av: linda

fick ni också svamp/svamprecept av kicki och thomas i julklapp? =)

låter i allafall som samma recept vi fick, och det var riktigt ritkigt gott! =P

2011-02-09 @ 11:47:15
URL: http://lindadahlqvist.blogg.se/
Postat av: Lina

jag tycker du är urtjusig med din gravidmage ;)

perfekt med recept ska testa göra soppan på lördag!

2011-02-09 @ 15:22:36
Postat av: Helena

Jag tittade på min mage i dushen igår och tyckte att den blivit så stor "däruppe" som du skriver.. Kära Bullen-betyder det att jag e gravid? :)

2011-02-09 @ 20:09:43
Postat av: Maria

Vad fin du är! Kram på dig & magen

2011-02-09 @ 20:13:21
Postat av: Hanna

Vilken fin mamma. Kulan är superfin på dig och kommer att bli ännu finare :)

2011-02-12 @ 23:43:19
URL: http://rockansmama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0