Snett

Idag har vi varit på vår fjärde föräldraträff som handlade om amning. Det var en sjukt ovärd träff för både mig och Jonas för jag tyckte inte dom sa särskilt mycket matnyttigt.

På det här träffarna så går man ifrån i mindre grupper och snackar lite. En av tjejerna frågade barnmorskan om amning efter det att hon börjat om och jobba efter ett halvår.
Då säger en kvinna lite nedlåtande till henne "Börja om och jobba redan efter ett halvår, det kommer du att ångra".
Vad jag blir provocerad av sånt där snack. Jag sa inget eftersom barnmorskan svarade henne att det skulle gå fint...osv...
Jag anser att föräldrar ska dela lika på sin ledighet för barnets skull och inte att morsan ska ta ut hela ledigheten bara för att hon är morsa till ungen. Jag anser att det är lika viktigt att barnet får vara hemma med den andre föräldern och lära känna denne på någolunda lika villkor. Jag kanske inte är så extrem som Lars Ohly som tycker att dagarna ska vara låsta för vardera föräldrar men anser ändå att man ska sträva efter att båda föräldrar ska kunna vara hemma med barnet. Både för familjen och för jämlikheten.


Kommentarer
Postat av: Maria

Word! Håller helt med.

2011-04-19 @ 13:31:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0