Olas fisksoppa


Olas fisksoppa

1 stor gul lök
2-3 msk olivolja
1 burk krossade tomater
2-3 pressade vitlökar
1 kuvert saffran
1 liter fiskbuljong
3-4 dl torrt vitt vin
Salt och peppar
1,5 dl purjolök
Morot
1 strimlad fänkol eller 1-2 tsk fönkolskrydda (jag hade dock inte i ngt av detta)
400-500 g benfri färsk lax (jag hade frusen)
400 g torsk
6 stora färska scampi eller tigerräkor (detta hade jag ej i)
500 gr tinade skalade räkor
Hackad färsk basilika eller persilja (detta glömde jag he i ;P )

Aioli
2-3 vitlökar
1 krm salt
1 kuvert saffran
2 äggulor
2-3 tsk dijonsenad
2-3 dl olivolja

Aiolin görs först
Pressa vitlök ner i en skål, tillsätt saffran och salt och rör blandningen jämn. Rör i äggulor och senap. Tillsätt sedan oljan droppvis under ständig vispning till aiolin tjocknar.

Fisksoppan
Hacka lök och fräs i olja i en stor kastrull. Häll på tomaterna. Tillsätt vitlök, saffran, buljong och vin. Sjud i ca 20 minuter. Salta och peppra. Tillsätt strimlad purjo och morötter och fänkol. Skär fisken i bitar och lägg i soppan. Sjud tills fisken är precis genomkokt men inte mer. Lägg under tiden i färska skaldjur som bara behöver sjuda ett par minuter. Hetta upp räkorna, de får inte koka. Strö över basilika eller persilja + aiolin.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0